Happy bitrhday to Jorien! - Reisverslag uit Vilanculos, Mozambique van Anne Breggen - WaarBenJij.nu Happy bitrhday to Jorien! - Reisverslag uit Vilanculos, Mozambique van Anne Breggen - WaarBenJij.nu

Happy bitrhday to Jorien!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 Augustus 2010 | Mozambique, Vilanculos

Na twee dagen reizen zijn we vrijdagavond aangeland bij de kust van Mozambique! Het was zeker niet zonder slag of stoot want deze afstand was ook prima lange dag bereisbaar. Het duurde een dagje langer dankzij langzame minibusjes, trage types bij de grens (mijn naam staat na een uur kutten nog steeds verkeerd geschreven op mijn visum) en dronken vrachtwagenchauffeurs. Het laatste stuk hadden we namelijk een lift van een truck driver die steeds "juice" en "coffee" ging halen; bleken dus halve liters bier te zijn... Ja, niet verantwoord, weten we, maar in het pikkedonker aan de kant van de weg staan ook niet. Dus het was kiezen tussen twee kwaden.

Maar we zijn er heelhuids gekomen, een aantal hartverzakkingen rijker, dus nu zitten we Vilanculos, een kustdorpje met kraakhelder zeewater en hagelwitte stranden. En een overvloed aan zon, palmbomen en kokosnoten, woehoe! Morgen hebben we gepland met een "dhow" (= een afrikaanse platte zeilboot) naar de Bazaruto Archipel te varen. Dat zijn een aantal eilandjes hier voor de kust met koraalriffen ervoor waar je kunt zwemmen en snorkelen of duiken! Het verschil in eb en vloed is hier enorm groot: als het eb is worden en allemaal zandbanken zichtbaar en vandaar dat je pas rond een uur of 16.00 terugkomt van de zeiltocht omdat het water dan pas hoog genoeg staat.

Gisteren hebben we lekker genikst, het dorpje bekeken en in de zon gelegen. En natuurlijk op zoek geweest naar TAART! Want Jorien was jarig! Hebben we niet gevonden, want alle winkels waren dicht omdat het zondag was... Maar op de valreep kwam er nog iemand aanzetten met een cakeje met een enorme kaars erin, dus toch nog taart gegeten gisteren!

Waarschijnlijk reizen we overmorgen door naar Tofo, een plek die nog wat zuidelijker ligt. Daar kan je zwemmen met walvishaaien en surfen, dus we hebben ons er een beetje door laten verleiden...

Dikke kus!

PS Heel erg bedankt voor alle felicitaties namens Jorien!

• 03 Augustus 2010 - 08:06

Jannette En Aad:

hai, hier ff een reactie van de buren. hartstikke leuk wat jullie tot zo ver hebben meegemaakt. zou zo met jullie mee willen maar ja, ten eerste ben ik te oud om met jullie mee te kunnen en ten tweede zo lang weg is me te veel. hebben al 7 weken naar frankrijk gefietst en gaan ook nog een twee maanden naar nieuw zeeland en australie dus, genoeg gereisd dit jaar. maar jullie beiden, wees voorzichtig en geniet er met volle teugen van.
    gr. de "buren"

• 03 Augustus 2010 - 20:08

Kees Nieske +kids:

Hey jorien en anne
    we zijn net terug van vakantie maar hebben zondag wel aan je gedacht. Joepie zegt Tjerk dan ben ik nu als eerste jarig!
    Leuk om af en toe je verhalen te lezen Opa heeft zondag van paul en tom alle verslagen meegehad Hij snapte niet alles maar ik heb wat uitleg gegeven Het waren wel 6 blz.
    Geniet van de leuke dingen ik zou zo mee willen surfen

groeten van uit de polder

• 03 Augustus 2010 - 21:00

Henny:

Jorien, nog van harte gefeliciteerd!
    een tip: neem alcohol vrije dorstlessers mee voor je zelf en .... voor de evt chauffeur. Dan maak je meer kans om heelhuids over te komen.
    veel plezier in Malawi!
    Siem en Henny

• 04 Augustus 2010 - 07:48

Fen:

Lieve Annies! Ik kreeg al een berichtje dat je bijna weer in Nederland bent!! Nouja bijna.. Je hebt daar nog 2 volle weken om te genieten, te relaxen en natuurlijk heel veel mooie dingen te bewonderen en te zien :). Het klinkt echt heel cool die zeiltocht! (Het klinkt eigenlijk allemaal heel erg cool!)

Tot snel! Kussen Fen

• 04 Augustus 2010 - 17:50

Marlinda:

Natuurlijk: Jorien, nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit moet wel de meest spectaculaire verjaardag zijn tot nu toe.
    Veel plezier

• 05 Augustus 2010 - 22:33

Wilma:

Hoi Jorien.
    Wij hebben je Pa en Ma al om 00.15 uur op 1 augustus in Maastricht gefeliciteerd met jou 21ste verjaardag.Dus ook van ons van Harte gefelicteerd met je verjaardag.

Geniet nog van al het moois dat je mee maakt.

Cot en Wilma en de kids

• 07 Augustus 2010 - 11:44

Moniek:

Hoi Anne, we vonden het hartstikke leuk om je reisverslagen te lezen, wat een avontuur! Wij gaan nu op vakantie: Rosalie morgen naar Griekenland en Vincent en ik maandag richting Engeland. Dus nu alvast van ons een goede terugreis gewenst, maar eerst nog even genieten van jullie laatste periode in Afrika!
    Veel liefs, Moniek

• 07 Augustus 2010 - 14:38

Yvonne Van Vuuren:

Hoi Anne,
    Ziet er allemaal wat relaxter uit dan je eerste verslagen hoor. Alhoewel, die walvishaaien en die dronken chauffeurs...
    Nou i.i.g. nog veel plezier gewenst voor je laatste 11 dagen.
    Gr. Yvonne

• 09 Augustus 2010 - 16:43

Marion:

Hoi Jorien, we zijn net terug van vakantie en nog gefeliciteerd! We hadden je een ecard gestuurd, maar die is niet aangekomen. Dus nogmaals van harte namens ons vieren! Marion

• 12 Augustus 2010 - 19:49

Debbie:

Heey Jorien!

Beter laat dan nooit maar, van harte gefeliciteerd! Ik hoorde al van je moeder van je reis, maar ben helemaal vergeten te kijken. Eindelijk in jullie laatste week toch nog even de verhalen gelezen. Spannend zeg! Nog heel veel plezier.

Groetjes Debbie (het 'oppaskindje' haha!)