De Jorien en Anne reis Part II - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Anne Breggen - WaarBenJij.nu De Jorien en Anne reis Part II - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Anne Breggen - WaarBenJij.nu

De Jorien en Anne reis Part II

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Juli 2010 | Malawi, Lilongwe

Vorige week zijn we noodgedwongen maar heel hard aan ons stageverslag begonnen, waar we immers in eerste instantie voor naar Malawi zijn gekomen, oeps. We willen vergelijken of er bij tienerzwangerschappen meer coomplicaties voorkomen in vergelijkingen met zwangerschappen op “normale” leeftijd. Daarom hebben we de laatste weken veel op de Labour meegelopen, om te kijken hoe het er daar aan toeging. De nurses zitten met zijn zessen op de afdeling (er zijn geen artsen), en zijn het grootste gedeelte van de tijd aan het praten met elkaar, of bellen, of eten… Of gewoon niksdoen. Vaak wordt er gewoon gewacht tot het hoofdje van het kindje ongeveer tussen de benen van de moeder hangt, totdat ere en nurse in beweging komt om te helpen. De documentatie is ook ronduit een chaos; gelukkig hebben we iets bruikbaars gevonden waarop we ons verslag kunnen baseren

Ook hebben we nog een paar keer meegekeken “ in theatre” (O.K.): keizersnedes, laparotomieen en drainage en spoeling van abcessen gezien. De abcessen (die vaak ontstaan door operaties die gedaan worden onder slechte hygienische omstandigheden: vaak moeten “ artsen” du shun eigen troep opruimen) verspreiden een lucht waar je steil van achterover slaat. Een vrouw die borstvoeding gaf had een verstopte melkklier waaruit een abces was ontstaan: bij het openen gutste ere en lading melk met bloed en ontstekingsvloeistof uit als overjarige aardebeienvla. Na de operatie werd ze in een “ schone” doek gewikkeld, die bij de punten in har eigen abcesvocht had gelegen.

Aangezien er eem chronisch tekort aan bloeddonoren is (als je bloed wil geven moet je je namelijk laten testen op HIV en dat wil niemand) hebben Hanneke en ik een poging gedaan om te geven. Eerst warden we dus getest op HIV, hepatitis en bloedgroep. Na een eeuwigheid werd ons doodleuk medegedeeld dat we niet konden geven. Hoezo niet? “ You are both positive for Hepatitis C.” (Voor de leken onder ons: een seksueel/bloedbloedcontact overdraagbare hepatitis, geen kattenpis. De kans dat wij –braaf als we zijn- een hepatitis C-infectie hadden, was nog kleiner dan dat er uit twee zwarten een mzungu geboren wordt). Na heel veel geduld bleek het reagens niet werkzaam. JOH?! Dus toch nog bloed kunnen geven.

Vrijdag afscheid genomen van de studenten, dr. Burke, het ziekenhuis en Mangochi. Zaterdagochtend riching Cape Maclear vertrokken voor een aflsuitend relaxed weekendje met Hanneke, die nog een week in Mangochi blijft. De route was niet zonder gevaren; we zijn bekogeld door apen en hebben ons eerste (dubbele) flat tire meegemaakt. Niet heel gek als je met een afgeladen pick-up met 100 km/u over een onverharde weg crosst. Lekker decadent genoten van westers eten, zonmeerstrand en wat biertjes in de locale "Hiccups" Pub.

Maandag vertrokken naar Dedza, van waaruit we een “Rock Art Area” wilden bezoeken. Dit bleek alleen onmogelijk omdat het of 30 dollar per persoon kostte of twee uur lopen was. Geprobeerd te lopen maa rhet was echt t ever. Wel een hele mooie omgeving gezien en chocoladecake gegeten (met echte chocolade!). ‘s Avonds hebben we bij een take away gegeten: een supermarktje met achterin een minikeukentje waar het eten op de vloer en de omelet in een bakje in de magnetron werd bereid. Kostte een euro of twee en was superlekker!

Vanmorgen zijn we vanuit Dedza naar Lilongwe gereisd, hier zullen we een nachtje slapen en morgenochtend vroeg naar Soutch Luangwa in Zambia vertrekken met een all inclusive safari voor 4 dagen (zie www.kiboko-safaris.com)! Het schijnt dat de olifanten voor je tent staan, we zijn benieuwd!

Veel liefs van ons!

PS Brigitte gefeliciteerd! En Maaike jij ook alvast! :)
PPS Janneke, bedankt voor het aanbod maar het internet en de pc’s zijn hier zo traag dat foto’s uploaden niet te doen is denk ik.
PPPS We hopen dat het bij jullie regent…

• 21 Juli 2010 - 13:49

Harriët:

heej annie!
    haha dat klinkt behoorlijk vies, zo'n abces ;) ook echt raar dat er alleen maar nurses zijn..
    oeh een safari! wat super! hopelijk kom je alleen lieve neushoorns tegen ;) veel plezier!
    xx

• 21 Juli 2010 - 15:01

Fennie:

Annie, nog heel veel plezier!! Heel cool zo'n safari, geniet ervan!!

Kussies fen

Ps: Je zou daar maar zwanger zijn, bah :S
    PPS: het begint hier net te miezeren.
    PPPS: Ik hoop dat het bij jullie ook regent ;)

• 21 Juli 2010 - 21:00

Iris:

Hey An!

Wederom een leuk, maar ook vies verhaal! ;) Geniet van je reis daar!

Xx

• 22 Juli 2010 - 10:34

Emma (K):

Hey ansie,

Ben jaloers op je safari! Hier in Blijdorp zijn ook net een klein olifantjeen en twee tijgertjes geboren, dus als ik die ga bekijken zal ik ook even an jou denken, soort van minisafari...

Heel veel liefs!

• 23 Juli 2010 - 09:10

Kiek:

ans wat een verhalen zeg!
    wat beleef je toch een hoop dingen!
    maar... jij komt toch de 18e terug? hoelaat? want ik vertrek de 18e om 10 uur terug naar de states dus misschien meeten we elkaar nog op t vliegveld.. dat zou wat zijn!!!!

• 29 Juli 2010 - 19:29

Rianne:

Heej Jorien,

Wat leuk om dingen over jullie reis te lezen.
    Jullie zullen wel veel meegemaakt hebben.
    En ik maar hard werken hier;).
    Wanneer kom je ook alweer thuis???

XXjes Rianne