Outrech aClinic - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van Anne Breggen - WaarBenJij.nu Outrech aClinic - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van Anne Breggen - WaarBenJij.nu

Outrech aClinic

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Juli 2010 | Malawi, Mangochi

Vorige week zijn we meegeweest met de Outreach Clinic; een ziekenwagen (met een ster in de voorruit waar CarGlass hte warm van zou krijgen) volgepropt met een aantal Clinical Officers (soort artsen met een opleiding van 2/3 jaar), verpleegsters en wij. Er werden ook twee enorme pannen met zieknhuisvoedsel ingeladen. De lucht die in de auto hing was nogal dubieus, een soort muffe verrottingsluchtm die vooral voorbij dreef op het moment dat de auto in beweging kwam.

Het doel van dit mobiele ziekenhuis was mensen die het District Hospital in mangochi niet konden bereiken, toch nog te kunnen behandelen. Vandaag konden mensen met oog-, tand-, huid- en psychische klachten bij de Clinic terecht. Helaas voor de mensen met oogproblemen was de oog"arts" afwezig. Helaas ook, waren de oogdruppels met antibiotica die bijna iedereen nodig had, op. En helaas had de huidarts die voor de oogarts waarnam, zijn bril niet bij zich, en diagnoses stellen gaat moeilijk als je je patient niet kunt zien. Dus wij mochten diagnosticeren.

Gelukkig hebben we vrij recent wat oogheelkunde gehad, dus we hebben ons best gedaan. Er waren heel veel mensen met staar die alleen geholpen konden worden door een operatie. Deze werden dus doorwezen naar het ziekenhuis, maar aangezien ze allemaal zo oud en slecht ter been waren waren ze hier niet toe in staat. Hun enige optie was wachten tot de oogarts weer langskomt, 16 september. Maar deze zal ze ook weer doorverwijzen maar dat wordt niet verteld. De enige man die we denk ik echt geholpen hebben was iemand die een tak in zijn oog had gekregen en nu een ernstige uveitis had.

Vrijdag trouwens in volle glorie Nederland-Brazilie gekeken, woehoe. Als we dinsdag winnen hebben we besloten dit weekend een retourtje Johannesburg te doen. Hier is echter wel enige sponsoring voor nodig. Gelieve uw bijdrage over te maken naar 8690036.

Liefs!

  • 05 Juli 2010 - 14:53

    Freek En Janny:

    Zo te lezen is mijn oranje erwtensoep dan zo erg nog niet. De volgende opa Kees dag kook ik...... Je bent goed bezig, liefs van ons

  • 05 Juli 2010 - 18:11

    Yvonne:

    Hoi Anne,
    Wel heftig allemaal hè, je neemt straks wel een hele volle rugzak mee naar huis lijkt me. Wat boffen wij toch met onze gezondheidszorg. Heel knap dat jullie zo ver weg je steentje bijdragen. Dit is echt, maar het lijkt ook een beetje op een spannend boek wat ik lees. En dan als 'toetje' krijgen we je enthousiasme voor het voetbal voorgeschoteld.
    Ik ga maandag gezellig met je moeder nog eens kijken waar ik vroeger gewoond heb.
    Veel succes nog, xxx Yvonne

  • 06 Juli 2010 - 14:57

    Emma(k):

    Hey lieve Ans! Ik kom zelf net terug van vacance(ook een ster in de voorruit!) en lees dus nu pas over al je avonturen! Klinkt allemaal wel erg heftig, hopelijk kan je iets bijdragen in de twee maanden!

    Ik hoop dat je t alleaal vol houdt en soms ook nog een beetje kan genieten!

    En inderdaad Holland hup voor vanavond!

    Liefs!

  • 06 Juli 2010 - 16:14

    Cath:

    pfffhee ann! Veel verhalen hoor, totaal nieuw en anders! Ben benieuwd naar je volgende verhaal! xx

  • 07 Juli 2010 - 18:20

    Kiek:

    Ans!

    Wat een verhalen!
    Ik zat nl al te denken van waarom hoor ik nou niks van der... was nl even vergeten dat je dit ook nog had haha sorry :P
    Maar zo te horen gaat het met jou iig wel goed! daar ben ik blij om :) en leuk dat we kunnen smsen! of dat ik jou iig kan smsen!
    Nou ik hoop dat je van alle schokken een beetje bent bij gekomen, en ik ben heel benieuwd naar je nieuwe verhalen.

    Tot snel! dikke knuffel!

  • 08 Juli 2010 - 20:39

    Steg:

    Ooooh en retourtje Johannesburg!? Helemaal TG! Ik heb 5 euro overgemaakt hoor ;) Kun je vast iets leuks mee!

    Echt cool dat jullie mochten diagnosticeren, bizar hoe dat tot stand komt.

    Hier alles dikke vette prima, Museumnacht was heel cool, volgend jaar maak je het éindelijk mee :)

    Geniet er nog van zolang het kan!

    Dikke kus

  • 10 Juli 2010 - 09:11

    Maritgen:

    Hee Jorien & Anne!

    Wat schrijf je leuk, Anne! Leuk om te lezen en niet voor te stellen wat jullie daar allemaal zien & meemaken! De kakkerlakken en ratten zijn mijn minst favoriete hoofdpersonen haha. Veel plezier nog en ik zal zeker de verhalen volgen!

    Geniet ervan Jootje! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Mangochi

Stage en backpacken in Malawi

Recente Reisverslagen:

14 Augustus 2010

Mfipa!

10 Augustus 2010

Waka waka

02 Augustus 2010

Happy bitrhday to Jorien!

28 Juli 2010

In the jungle, the mighty jungle...

21 Juli 2010

De Jorien en Anne reis Part II
Anne

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 52058

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2014 - 03 Oktober 2014

Suriname

20 November 2012 - 20 Augustus 2013

Around the world

21 Juni 2010 - 18 Augustus 2010

Stage en backpacken in Malawi

Landen bezocht: